התקופה המדוברת – תחילת שנות ה-90 ולאחר מכן כל אורך העשור האחרון של המאה ה-20, הייתה מרתקת. בסופה, היה די ברור איך עולם התקשורת הולך להיראות: האינטרנט צבר תאוצה מיום ליום, לכולם היה כבר סלולרי והניידות והמזעור של כל הטכנולוגיות הלך וצבר תאוצה.

איך זה התפתח?
עברו כמה שנים מאז יצא, ומערכות ההפעלה האלטרנטיביות ל-OS של מק – ובראשם הווינדוס – התחילו להרים ראש ברצינות: כמעט על כל מחשבי ה-פי.סי. – שהחלו לתפוס מקום על כל שולחן משרדי שמכבד את עצמו- היה מותקן ווינדוס. אט אט עברו מדוס ו-"נורטון" למערכת ההפעלה שגם רצה על פי.סי וגם ויזואלית כמו המק OS. גם התוכנות המשרדיות של מייקרוסופט, ה-"אופיס" עזרו לווינדוס להיות כלי עבודה מאוד פופלארי.
במאמר מוסגר אציין ששמה של מערכת ההפעלה של מייקרוסופט, היא לעניות דעתי גם סוג של גניבה: ה"חלונות" המקורית- היא בעצם ה-OS של מק, שעשתה לראשונה שימוש בממשק גרפי של אייקונים על שולחן עבודה- דאבל קליק- חלון נפתח- עם עוד אייקונים של קבצים..
אז הפי.סי. והווינדוס נעשו שחקן מרכזי בזירה. איך?? למה מי שהגתה את כל הממשק הגאוני הזה (אפל כמובן) לא צברו מהירות על גל ההצלחה שלכאורה שייך לה עצמה??

התשובה היא, כי כאשר אפל פנו וכיוונו לנתח השוק המקצועי יותר-ונתנו פיתרון של "All In One Box" – הווינדוז נעשה עממי ונפוץ, כי הוא היה פתוח מלכתחילה הרבה יותר: בהתחלה מערכת ההפעלה רצה רק על מחשבי IBM ומאוחר יותר-יצאו תואמי IBM רבים, שניתן היה להריץ גם עליהם את גרסאות ה- ווינדוס, בשונה ממערכת ההפעלה OS ה"צמודה" לחומרת אפל. תואמי IBM זה בעצם הפי.סי. המוכר לנו בתצורה שלו עד היום, שאם לא ניכנס ליותר מידי פרטים טכניים, עקרון החומרה של הפי.סי. הוא כזה: מעבד, דיסק קשיח, לוח אם (שזה הלוח שעליו מונחים כל הרכיבים), כוננים וכרטיסים שונים. מאוחר יותר הזכרון הוירטואלי (RAM) נכנס לתמונה גם הוא, כתוספת כרטיס שמוסיף עוצמה.
ולא ש-מק של אפל שונה בהרבה ממה שציינו- אלא שאפל "דאגה" תמיד שהחומרה תהיה קצת שונה, והחיבורים והמתאמים השונים שעל לוח האם יהיו לא מותאמים לחומרת ה-פי.סי. לכן אנשים חששו, ובצדק- שאם ירצו לשדרג את המחשב- יתקלו בבעיות תאימות והוצאות רבות.
זה בעניין החומרה.
בעניין התוכנה:
ליבת מערכת ההפעלה של אפל נכתבה כמובן בקוד סגור. ולא שמערכת ההפעלה של מייקרוסופט היא קוד פתוח, אלא שכשבאים לכתוב תוכנית בסביבת מערכת הפעלה- ההעדפה היא סביבה מוכרת ומותאמת לממשקים הרבים שהחלו להתפתח בעזרת מייקרוסופט עצמה-ולא סביבה "סטרילית" ויחידנית כמו הסביבה של מק OS.
לסיכום:
עובדתית: מערכות המחשב כפי שמוכרים לנו עד היום, צברו תאוצה הודות לחברת מייקרוסופט, שרכבו על גל ההצלחה של אפל, וגם עקפו אותם בסיבוב בקלות, כאשר הם פותחים את התוכנה שלהם לחומרות רבות תואמות IBM.
1-1 גדול. מייקרוסופט, בנוסף לרווחים העצומים שלהם, הולכת ונהיית ענקית התוכנה מספר 1 בעולם- אולי שלא בצדק, אבל גם ניצול הזדמנויות על גב אפל זה משהו.
ולא שאפל לא היו יכולים.

דילוג לתוכן