סקירה קצרה על ממשקי קוד פתוח אינטרנטיים שזמינים להורדה, ובחינם.

מפתחי אתרים, וובמסטרים, גרפיקאים וכל אנשי האינטרנט שמחפשים פתרון לממשק משתמש מוצאים בפלטפורמות הקוד הפתוח פיתרון אולטימטיבי: התלות הכספית (קנייה ותמיכה) בפתרונות אצל מפתחים בתשלום עם קוד סגור הינה משמעותית ביותר ולא משתלמת. לכן, הרבה מפתחי רשת פונים לקוד הפתוח שלא רק זמין ובחינם, אלא יש לה גם תמיכה כמעט מושלמת בפורומים בענייני הקמה ותמיכה והכל (כמעט) בחינם (!!). צריך רק לחפור בפורומים הרלוונטיים ולהיות מסגל ללמוד קצת בצורה עצמאית.

כיום ישנם כמה פלטפורמות שהתקנתם פשוטה (-לאנשים עם רקע בסיסי במחשוב) אבל נותנים כלים אדירים לכל שוק פיתוח והקמת אתרי האינטרנט. בסקירתי הקצרה אציין את 3 הממשקים העיקריים שקיימים היום וניתנים להורדה חינם: ג'ומלה, דרופל ו-וורדפרס.

עקרונית, המשותף לכל הפלטפורמות, זה שכולם מבוססים על שפת PHP ומשתמשים בבסיס נתונים מסוג MySQL.

כמה מילים על שפת PHP והטכנולוגיה שהפלטפורמות הנ"ל משתמשים בה. PHP הינה שפת שרת (פיתוח של בחור ישראלי כמובן..) ש"מחוללת קוד": לאמור, אם HTML זה שפה סטטית, אזי שפת ה-PHP לוקחת את הנתונים הסטטיים מעיצוב האתר ו"משחקת" איתם: מוסיפה או גורעת ממנה את מה שהיא רוצה, כאשר צד המשתמש רואה רק את התוצאה שצד ה- ADMIN יצר:  מנהל האתר משתמש בממשק הניהולי, ויכול לדוגמא גם לתת הרשאות למשתמשי צד הגולשים ליצור גם תוכן. לדוג': התחברות בתור משתמש לפורום עם יכולת תגובה מצד ציבור חברי הפורום, או יכולת מתן הרשאה לעידכון ופרסום פוסטים בבלוג מקצועי החברים בו מספר אנשי מקצוע רלונטיים.

אם תרצו להתקין את אחד המערכות ולנסות אותם בעצמכם, תוכלו לעשות זאת, ובחינם: אך תצטרכו שרת פעיל עם יכולת העלאת תוכן (ניתן גם לעשות חינם, אך לא מומלץ..) שתומכת ב PHP, ומסד נתונים על בסיס טכנולוגיית MySQL. (ישנם כמות רבה של חברות המפעילות שרתים בארץ ובחו"ל, ויש גם המלצות ברשימת הקישורים שלי, בצד השמאלי=>)

אז מה לבחור? וורדפרס, ג'ומלה או דרופל?

זאת שאלה שהתשובה שלה מורכבת מכמה דברים: איזה בדיוק אתר אנו רוצים לבנות? אם אנו באים לבנות אתר בסיסי עד בינוני אך עם יכולות מתקדמות, פלטפורמת ה-וורדפרס יוכל להיות מספיק. רוב רובם של אתרי האינטרנט יכולים וצריכים להסתפק במה שוורדפרס יכולה לתת. אך אם אנו באים לבנות אתר פורטל עם הרבה משתמשי "אדמין" און ליין שמעודכן בזמן אמת על ידם, או אתר בעל תוכן רב, או תאגיד גדול עם שימוש נרחב בצורה קבועה, אזי נצטרך את דרופל או ג'ומלה. (שהם כמובן נותנים את האפשרויות הנ"ל) מי עדיף? המלחמה בעיצומה בהרבה מאוד פורומים מקצועיים, נראה שהכף מוטה כרגע לכיוון דרופל, אם כי לא בצורה מכרעת.

אתרי הבית של הפלטפורמות המדוברות:

אתר ה-וורדפרס העברי.

אתר ג'ומלה ישראל.

אתר דרופל ישראל.

דילוג לתוכן